Először is boldog új évet kívánok minden kedves olvasómnak!
Sokakat érdekel – főleg Gina miatt (a lány kilépéssel „fenyegetőzött” arra az esetre, ha férje, Kristóf veszítene a párbajon) -, hogy a műsort előállító produkciós cég, illetve tévécsatorna milyen szerződéseket köt a szereplőkkel. Jómagam ugyan láttam már ilyen szerződéseket (ezek általában 12-20 oldalasok), de - őszintén megvallva - sosem olvastam végig egyiket sem. Általában ezek a szerződések korlátozott időtartamra szólnak, a műsor befejezését követő 1-2 évig maradnak érvényben és a tévécsatorna vagy a producercég saját ügyvédei írják.
Azzal, hogy a szereplők aláírják ezeket, lényegében az életükről mondanak le. A szerződésben például nyilatkozási kötelezettséget írnak elő nekik (ez azt jelenti, hogy a gazdacsatorna műsoraiban rendelkezésre kell állniuk, nyilatkozniuk kell a csatorna által megjelölt, a csatornával együttműködő bulvársajtónak stb.), előírják, hogy kötelező megjelenniük különféle promóciós rendezvényeken (ezek lehetnek például a roadshow-k) is, stb. Ezekben a szerződésekben rögzítik azt is, hogy milyen a sajtóval való kapcsolat. A szereplő csak a csatorna jóváhagyásával nyilatkozhat, így elkerülik, hogy olyat mondjon/nyilatkozzon, ami az „anyacég” számára nem előnyös. (Bár – tegyük hozzá – ilyen nyilatkozat jóváhagyási kötelezettség nagyon sok vállalatnál érvényben van.)
A házon belüli szabályokat (ez esetben villaszabályokat) is általában ezekben a szerződésben rögzítik. Tehát a villából kizárt Zsuzsa (a dobálózásával) valószínűleg nem csak a villaszabályt, de a szerződést is megszegte. Ha a szereplők megszegik a szerződésben foglaltakat, akkor bizonyos esetekben súlyos kártérítési kötelezettséget írnak nekik elő.
Önmagában a játékban való részvételért semmilyen anyagi ellenszolgáltatást nem kapnak, jó, ha az ilyen-olyan jogcímen kifizetett összeg (pár tízezer forint) az útiköltségeket fedezi, ami bőven van például a hosszan tartó castingok miatt is. (Meggyőződésem, hogy a jogot egy kicsit is ismerő ember ilyen szerződéseket nem ír alá, ahogy például a legutóbbi Megasztárból is kifarolt egy zenekar még a szerződéskötés előtt.)
Az, hogy egy csatorna (vagy produkciós cég) mennyire elnéző, illetve gáláns a szereplőkkel, ez csatornánként, illetve produkciós cégenként változik. Bár magyar produkcióban sosem dolgoztam, a szakmán belül az a hír járja, hogy az RTL Klub e tekintetben sokkal szigorúbb a TV2-nél.
Persze az, hogy a csatorna rögzít valamit a szerződésben, még nem jelenti azt, hogy szerződésszegés esetén érvényesíteni is tudná a kártérítést a bíróságon. De legtöbbször úgysem kerül bíróság elé az ügy: elég a pszichikai fenyegetés (ügyvédekkel való fenyegetőzés), hogy egy szereplő elgondolkozzon azon, engedelmeskedik-e vagy sem.
Bár nem szorosan ehhez a témához kapcsolódik, de talán érdekes lehet a bulvársajtóval való együttműködés formája is. A valóságshow tervezéséhez sokszor hozzátartozik, hogy a készítők – megismerve a castingok/interjúk során a szereplők előéletét - előre megtervezik a sajtómegjelenéseket az együttműködő médiapartnerek számára. De ez nem jelenti azt, hogy az adott sajtótermék feltétlen le is hozza a sztorit. Ez függ a műsor nézettségétől és a sztoritól is, bár szerintem az RTL Klub a bulvársajtóval való kooperációban sokkal profibb a TV2-nél. Utóbbi pedig éppen a Megasztárnál bizonyította, hogyan használja a sajtót, lásd. Szíj Melinda következetes "leépítését".
Előfordul, hogy ezeket a sajtómegjelenéseket nem tervezik előre, hanem a csatorna sajtóosztálya menet közben „szivárogtat” a partnerlapoknak információkat, s bizony arra is akadt már példa, hogy a bulvárlapok önállósodtak. Egy évekkel ezelőtti tehetségkutató műsornál például az egyik igen népszerű szereplőről derített ki egy - amúgy kevésbé olvasott - bulvármagazin az illetőre nézve negatív sztorikat. Amikor ezt az érintett olvasta, ott akarta hagyni a show-t. Már össze is pakolta a cuccait, ezért a műsor producere személyesen könyörgött neki, hogy ne menjen el…